Każdy produkt, bez względu na jego przeznaczenie, oklejony jest specjalną etykietą, która dostarcza wielu cennych informacji. Na co dzień jako konsumenci rzadko czytamy etykiety produktowe, często też enigmatyczne symbole i oznaczenia na nich umieszczone wprawiają nas w zakłopotanie i zwyczajnie nie wiemy jak te informacje interpretować. Dużo łatwiej za to zapamiętujemy etykiety wizualnie i często w taki właśnie sposób identyfikujemy produkt.
Funkcje etykiet produktowych
Etykiety produktowe spełniają dwie najważniejsze funkcje: informacyjną i reklamową. Funkcja reklamowa polega tym, by przyciągnąć uwagę klienta kolorową grafiką czy chwytliwym hasłem. Dobrze zaprojektowane etykiety na długo zostają w pamięci potencjalnych klientów i na tej podstawie często decydują oni o późniejszym zakupie danego produktu. Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby etykieta była atrakcyjna wizualnie, estetyczna, a przy tym stonowana i nienachalna.
Dużo ważniejsza jest jednak funkcja informacyjna etykiety produktowej. Dane w niej zawarte możemy podzielić na te obowiązkowe (np. kraj pochodzenia czy skład w produktach spożywczych) oraz na te opcjonalne, o umieszczeniu których decyduje producent. Tutaj pole manewru jest ogromne i zależy nie tylko od branży, ale też od samego produktu.
Jeśli chodzi o informacje obowiązkowe etykieta produktowa musi zawierać wyraźną nazwę produktu oraz nazwę i adres producenta lub importera. Wszystkie informacje zawarte na etykiecie muszą być czytelne i łatwe do znalezienia przez konsumenta. Każda próba wprowadzenia w błąd może mieć bardzo przykre konsekwencje dla producenta i historia już nie raz to pokazała. Co więcej, polskie prawo nakazuje, że wszystkie etykiety muszą być napisane w języku polskim i posiadać dodatkowe oznaczenia wymagane przez odrębne przepisy (np. znak B w przypadku wyrobu budowlanego, znak deklaracji zgodności czy dopuszczenia produktu do obrotu).
Gdzie należy umieszczać etykiety produktowe?
Etykieta produktowa najczęściej umieszczana jest z przodu i z tyłu opakowania. Na froncie znajduje się część graficzna, która spełnia funkcję marketingowo-promocyjną, z tyłu zaś znajdziemy wszystkie wymagane prawem informacje (kraj pochodzenia, producent lub importer, kod EAN, skład, data przydatności itd.). W zależności od rodzaju produktu inne są wytyczne w zakresie informacji obowiązkowych, które muszą być na produkcie umieszczone.
Jeśli producent chce podkreślić najważniejsze walory produktu najczęściej umieszcza je na etykiecie z przodu. Są to najczęściej krótkie hasła w postaci równoważników zdań lub piktogramy graficzne, które prezentują podstawowe benefity suplementu diety, wkrętarki czy szamponu do włosów. Oczywiście nie brakuje tutaj logotypu firmy i pełnej nazwy produktu oraz zdjęć i grafiki, których celem jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta.
Należy podkreślić, że w zależności od produktu obowiązują inne wytyczne względem etykiet produktowych. Co to oznacza? Na etykiecie płatków owsianych czy suszonych daktyli znajdziemy skład, wartości odżywcze oraz termin przydatności do spożycia. Zupełnie inaczej będzie wyglądać etykieta wkrętarki: tutaj producent lub importer zadba głównie o to, by na etykiecie zawrzeć najważniejsze informacje techniczne i te dotyczące prawidłowego używania. Często ograniczeniem bywa powierzchnia, na bardzo małych produktach takich jak: krem pod oczy, batonik czy mydło ciężko zmieścić wszystkie informacje wymagane przepisami oraz benefity produktu, które mają spełniać funkcję marketingową. Właśnie dlatego tak często stosuje się piktogramy i inne znaki graficzne w myśl zasady, że produkt kupujemy oczami.
Inne przydatne wskazówki
Projektując etykietę warto uważać, aby nie była zbyt nachalna i agresywna. Powinna przyciągać uwagę, a jednocześnie być czytelna i zrozumiała dla konsumenta. Dobrą praktyką jest zlecenie zaprojektowania etykiety produktowej wyspecjalizowanej agencji reklamowej, która ma doświadczenie w tego typu zleceniach i potrafi zadbać o nawet najdrobniejsze szczegóły. Obecnie każda duża drukarnia, która zajmuje się wydrukami etykiet produktowych ma w swojej ofercie usługę projektowania lub przynajmniej korekty projektu. Dzięki temu możemy uniknąć wielu błędów graficznych czy tych związanych z treścią, których nie wyeliminowanie może mieć bardzo negatywne konsekwencje. Jedno jest pewne – dobrze zaprojektowana etykieta produktowa to często połowa sukcesu, bowiem pierwszy kontakt klienta z marką czy produktem zaczyna się właśnie przy sklepowej półce.